Parkinsonpatiënten trainen bij Boksvereniging Assen

Bij Boksvereniging Assen kwam enkele maanden geleden een groepje binnenlopen. Parkinsonpatiënten. Of in de Aubussonhal, de thuishaven van de BV Assen, ook de mogelijkheid was voor hen om te trainen. Jack Bos en zijn kleindochter Tessa Rodermond keken elkaar eens aan. En beide trainers besloten aan die vraag te willen voldoen.

Om Parkinsonpatiënten goed te kunnen begeleiden, moest echter wel eerst een speciale cursus worden gevolgd in Ede. Dus togen Jack en Tessa in juli naar Gelderland om twee dagen lang deze opleiding te volgen.

Gedegen uitleg

Tijdens de cursus kregen zij eerst een gedegen uitleg over de ziekte van Parkinson. Een neurologische aandoening, waardoor er – doordat te weinig dopamine wordt aangemaakt in de hersenen – bewegingsproblemen ontstaan. Symptomen zijn onder meer stijve spieren en trillende handen. Maar ook het denkvermogen wordt steeds minder.

Parkinson is een ongeneselijke ziekte. Het proces kan echter worden vertraagd door bijvoorbeeld goed te blijven bewegen. En boksen en Parkinson blijken daarbij een prima match te zijn, omdat voetenwerk wordt gecombineerd met handbewegingen, die de coördinatie in de hersenen en de fijne motoriek stimuleren.

Scherp op letten

Tessa: ‘We leerden tijdens de cursus hoe je zoiets in de praktijk moet brengen. Een training rustig beginnen en kijken hoe ieder individu reageert op de instructies en welk bewegingsniveau ze aankunnen. Daar moet je scherp op letten, want Parkinson kent veel gradaties, de een kan meer dan de ander. Maar ook veiligheid speelt een belangrijke rol. Want Parkinsonpatiënten kúnnen hun evenwicht verliezen, zodat je moet zorgen voor een ‘schone’ omgeving. Dus geen voorwerpen of obstakels, waar zij op of tegenaan kunnen vallen.’

De cursus werd door Jack en Tessa succesvol afgesloten, zodat ze nu beiden gecertificeerd zijn om boksles aan Parkinsonpatiënten te geven. Jack, lachend: ‘Daarmee was ik met mijn 81 jaar de oudste op de cursus die het certificaat in ontvangst mocht nemen en Tessa met haar 21 jaar de jongste.’

Coördinatie en beweging