De affiches van oude bokspartijen van Rudi Lubbers hangen prominent in de trainingszaal van Boksvereniging Assen. Oprichter Jack Bos aarzelde geen moment toen hij hoorde dat zijn oude boksvriend onder erbarmelijke omstandigheden in Bulgarije leefde en startte een geldinzamelingsactie op de club. Zijn oproep op RTV Drenthe en optreden bij Hart van Nederland gaan ervoor zorgen dat er vanuit Assen een mooie bijdrage gedaan kan worden om de levensomstandigheden van Lubbers te verbeteren.

Het tekent de geweldige inzet van de 78-jarige Jack Bos voor de bokssport die ruim 40 jaar geleden Boksvereniging Assen heeft opgericht en sindsdien alle dagen van de week beschikbaar is als trainer en klusjesman. Hij heeft maar liefst een team van 28 vrijwilligers om zich heen verzameld voor de verzorging van trainingsavonden, het besturen van de bruisende club en de organisatie van wedstrijden. Met steunpilaren Aaldert, Leendert en Maykel klust hij op dinsdag en woensdag in het historische clubgebouw, die circa 135 jaar oud is en jarenlang als synagoge heeft gediend. Met voorzitter Reint Schaafsma en bestuursleden Arold Klouwen en Iwan Burger heeft Jack een kerngezonde vereniging neergezet.

Met een verlicht bord worden collega-bestuurslid Alex van Klooster en ik hartelijk welkom geheten in de gezellige kantine. De seniorentraining wordt door de 4 trainers van Boksvereniging Assen, Jack, Arjan, Richard en Reint gegeven, met pittige conditionele oefeningen, waaronder veel planken. De recent voor KSS2-geslaagde trainer Jelke Weima is verantwoordelijk voor de jeugd districtstraining die een nieuwe lichting met Strijders voor het Noorden moet opleveren. Oprichter en spil van de club Jack Bos heeft volop plannen om ook met andere doelgroepen, zoals 60+ boksen, business boksen en Boxercise, aan de slag te gaan. Maar eerst moet zijn generatiegenoot Lubbers een beter dak boven zijn hoofd hebben!

Bron: DNBB