Tessa Rodermond (22) nieuwe eigenaar én voorzitter Boksvereniging Assen. ‘Boksschool blijft zo in de familie’

Ze is nog maar 22 jaar, maar sinds kort zwaait Tessa Rodermond in de Aubussonhal de scepter over de Boksvereniging Assen. Zij neemt het eigenaarschap over van haar grootvader Jack Bos én de voorzittershamer van Reint Schaafsma.

,,Natuurlijk”, zegt Tessa, ,,is dit best spannend. Maar ik kom uit een familie van ondernemers, hou van aanpakken en heb altijd al mijn eigen bedrijf willen hebben. En opa en Reint zijn voorlopig nog niet weg, ik kan altijd op hen terugvallen als het nodig is.”

Jack Bos (81) richtte in 1977 de Boksvereniging Assen op. Het huidige ‘boksboegbeeld’ van de Drentse hoofdstad wilde aanvankelijk Carpentier in Assen (1940, de eerste boksschool in Drenthe) overnemen, maar dat lukte niet. Dus begon Jack voor zichzelf aan de Vredeveldseweg en streek uiteindelijk neer in de Aubussonhal aan de Vaart.

Kwaliteit

,,Ik startte met 5, 6 leden, nu telt de BV Assen er ongeveer 100. Ja, daar ben ik trots op. De BV Assen is nu een van de grootste boksverenigingen van Nederland. En onze boksers komen hier graag, ik denk vanwege de kwaliteit van trainers en de goede sfeer. Nou, dan kan ik alleen maar heel tevreden zijn.”

Jack heeft ontelbare boksers getraind en zal dat – zolang hem dat gegund is – blijven doen. Maar niet meer als eigenaar. ,,Hoe moeilijk ik het vind BV Assen uit handen te geven? Heel moeilijk! Maar ik ben blij dat Tessa het van me overneemt. Ik heb er volop vertrouwen in dat mijn kleindochter dit goed gaat doen én de boksschool blijft op deze manier in de familie.”

Jack zal dus niet van het bokstoneel verdwijnen. ,,Nee, de Aubussonhal is mijn ‘thuis’ en zal dat tot mijn dood wel blijven. Ik blijf training geven. En ja, iemand moet hier de boel ook schoonmaken, hè.”

Hoogtepunt

Reint Schaafsma (61) trad ruim negen jaar geleden aan als voorzitter. Met Jack stond hij aan de basis van de verbouwing van en verhuizing naar van de Aubussonhal, organiseerde onder meer de clubwedstrijden in De Bonte Wever en was gastheer van diverse NK’s in Assen. ,,Maar het hoogtepunt vond ik het vieren van het 40-jarig bestaan van BV Assen in De Nieuwe Kolk. Een boks-evenement in de grote theaterzaal, dat was uniek in Assen en schitterend om mee te maken.”

Reint zegt een prachtige tijd te hebben gehad als preses van de club, maar dat het tijd is ‘voor wat anders’. ,,Ik ga vervroegd met pensioen. Ik heb mijn zaak verkocht en mijn huis in Assen staat te koop. Ik ben er nog niet helemaal uit wat en waar ik iets anders ga doen, maar waarschijnlijk verhuis ik naar het buitenland. Maar zolang ik nog in Assen ben, zal ik Tessa en de club bijstaan.”

Tessa zelf hoort het allemaal glimlachend aan. En knikt. Ze krijgt ineens wel heel veel op haar bord. ,,We hebben hier een jaar geleden voor het eerst over gesproken, maar het is allemaal toch wel sneller gegaan dan ik had verwacht. Ik wist dat mijn grootvader wat gas terug wilde nemen en toen Reint vertelde dat hij zou stoppen als voorzitter, ging het balletje rollen.”

Diploma’s

Tessa trok al op haar tiende levensjaar de bokshandschoenen aan, heeft een afgeronde opleiding Sport&Bewegen (sport en ondernemen) op zak, geeft bokstraining én gaat aan de slag om de overige, benodigde trainersdiploma’s te halen om bijvoorbeeld aan de wedstrijdring te kunnen staan.

Wat ondernemen betreft zit Tessa ook niet stil, naast de BV Assen heeft ze haar eigen bedrijf ‘Healty Body Project’ in Assen. Een druk leven dus. ,,Ja, maar daar hou ik wel van en bovendien krijg ik in alles wat ik doe veel steun van mijn vriend, Pascal Dekker. Weet je, over sommige dingen moet je ook niet te lang nadenken, maar gewoon doen. Zoals het overnemen van een boksschool, ja, haha”

De BV Assen is vooral de laatste jaren uitgegroeid tot een veelzijdige boksschool. Met wedstrijdboksers, recreanten, maar ook speciale takken zoals Kids-boxing, vrouwenboksen, Old Stars-boksen (voor 55-plussers) en boksen voor Parkinsonpatiënten.

Rolstoel-boksen

Tessa zegt dat er – inclusief de prachtige accommodatie – een prima basis ligt om op voort te borduren. ,,Maar je moet je als vereniging altijd blijven ontwikkelen. Zo zit ik bijvoorbeeld te denken aan rolstoel-boksen. Mensen in een rolstoel kunnen hun benen niet meer gebruiken, maar wél hun bovenlijf. En zo zijn er denk ik wel meer mensen met een beperking, die graag willen sporten. En ik denk altijd liever in mogelijkheden dan onmogelijkheden en hoe sport daar aan te koppelen is. Dus als iemand een idee heeft, ik hou me aanbevolen.”

Bron: Assercourant